Search
  • Gál Ildi

Otthon is tudsz edzeni, vagy csak a fitness teremben? (hogyan NE blicceljük el az edzéseket)


Jól tudjuk, mindkettőnek megvannak az előnyei és a hátrányai is. De éppen ezek rejtik a csapdákat is!


Ha fitness terembe mész, ott minden profi, a gépek, a személyzet, az edzők, bármikor lenne szükséged segítségre, mindig van ott valaki. Hátránya azonban, hogy pénzt kell fizess érte, ha ott akarsz edzeni, vagy órára járni. Igaz, sok helyen, ha bérletet veszel, olcsóbb, mint a napijegy, és más szolgáltatásokat is igénybe tudsz ezzel venni, pl. jacuzzi, szauna, uszoda… Persze, van olyan hely is, ahol ezért már plusz pénzt kérnek, de mégiscsak ott van, bele tudsz ülni, csobbanni, és ez egy kemény nap és kemény edzés után nagyon jól jöhet.


Az otthoni edzés tuti biztosan olcsóbb, mintha edzőterembe mennél. Minden kéznél van, nem tudsz semmit otthon felejteni, hisz otthon vagy. Jó esetben van egy olyan szoba is, ahova el tudsz vonulni, senki nem zavar, még ha van is otthon valaki más, magadra csukod az ajtót és akkor edzel, amikor csak akarsz.

Ha otthon edzel, ugye, akkor gyakorlatilag bármikor bármit meg tudsz csinálni, nem vagy időhöz, órarendhez kötve. Ez nagyon jól jöhet, ha kisgyerek(ek)kel vagy otthon, netán lehetetlen beosztásban dolgozol, így aztán végképp nem jutnál el egy edzőterembe. És pont ebben rejlik a nagy csapda is!


Ugyanis az emberi agy úgy működik, hogy amit rendszeresen csinál, azt megtanulja, beépíti, elfogadja annak, ami: ez a dolog van, ok, csináljuk. Minden kedden és csütörtökön 6-tól Pilates órám van, akármi is történik, már gondolkodás nélkül is odatalálok, mert kedd vagy csütörtök van. Amit viszont nem csinálsz rendszeresen, azt az agyad nem építi be, mindig olyan neki, mintha egy új dolog lenne. Ok, itt van valami, meg kell oldani, de mi van még? 10000000000 másik dolog! És valljuk be, ekkor kezdjük el keresni a kifogásokat, ott lesz az a 10000000000 másik dolog, amiket ugyanúgy besoroltunk valahova, de mi se tudjuk, hova.


Tehát a kulcsszó: a rendszeresség! Tanítsd meg az agyadnak, hogy ez is éppen olyan fontos, mint a fogmosás, azt is meg KELL csinálni minden reggel és este, már nem is gondolkodsz rajta, ugye?


De hogyan tanítsd meg az agyad arra, hogy ez az otthoni torna is éppolyan fontos Neked, mint az előbb említett fogmosás?

1. A legfontosabb: ha csak teheted, legyen meg a PONTOS időpontja az edzésednek legalább 1 hétre előre! De ha lehet, több hétre is…


Ha meghatározod, hogy igen, mondjuk kedden és csütörtökön este 6-tól 7-ig tornázni fogsz, sokkal könnyebb lesz a többi idődet beosztani, és nem lesz olyan tevékenység, amit akkor fontosabbnak fogsz tartani, meg el kell végezni. Ha meghívnak valahova a csajok, akkor is azt tudod mondani, hogy ok a kedd, de csak 7 után, addig tornázom, de utána mehetünk. Ha kell, tedd is be a saját naptáradba magán jellegű elfoglaltságba, a kollégáid is tiszteletben fogják tartani, hogy igen, programod van.


2. Rendezz be egy szobát, vagy ha ez nincs, akkor legalább egy sarkot, ami mindig alkalmas lesz arra, hogy ott tornázz!


Ha olyan szerencsés vagy, hogy lehet erre egy külön szobád, ez a legjobb, ez már majdnem olyan, mintha a fitness teremben lennél, minden cuccod ott van egyből kéznél, ráadásul az ajtót is be tudod csukni, így a család is tudja, hogy ez most a Te időd. Ha kicsi a lakás, nincs lehetőség külön helyiségre, akkor is meg tudod oldani, hogy tornázz: a szekrény aljában legyen egy polcod, ahol az edzőcuccod és a kellékeket tartod, és már csak arrébb kell picit tolni a dohányzó asztalt, és mehet az edzés!


3. Legyen ilyenkor is külön edzőruhád!


Tudom, hülyén hangzik, edzeni tornacuccban szoktunk. De ha belegondolsz, hogy ha otthon tornáznál, hányszor lenne, hogy csak épp felpattansz a szobabiciklire, aztán visszaállsz főzni, vagy elrohansz a törpéért a bölcsibe, ugyanabban a pólóban… Ugye? Nem kell hogy ez drága márkás ruha legyen, tényleg bármi jó, amiben kényelmesen tudsz tornázni. De ha teljesen másik, csak erre tartott szerelésben nyomod, az agyadnak ezzel is azt üzened, hogy ez most egy másik esemény, külön áll mindentől a nap folyamán. Nem köthető sem a főzéshez, sem a takarításhoz, sem az otthoni XXXXL-es pólóhoz a tv előtt, ez most az EDZŐRUHA, amiben EDZENI fogsz.


4. Zárd ki a zavaró tényezőket!


Ha csak lehet, olyankor tornázz, amikor nincs otthon senki más, vagy mondjuk alszik a gyerek. Ha tudod és megteheted, kapcsold ki a telefonod, a levelező rendszert, a tévét, lépj ki a Facebook-ból, inkább hallgass zenét, akkor tuti biztosan arra tudsz figyelni, amire éppen kell: a tornára! Ha ezeket nem teszed meg, mondjuk nem kapcsolod ki a telefonod, csak lehalkítod, nagyon hamar elkap a kísértés, hogy megnézd, hívott-e valaki, nem jött-e meg az a fontos mél, amit már napok óta vársz, főleg ha laptopról, tabletről nyomod, és máris szétesett az edzésed! Ha csak a tornára figyelsz, az edzés hatékonysága is jelentősen megnő, és nem utolsó sorban ki is kapcsolódsz a mindennapi rutinból, ami csak jót tesz majd a stressz-tűrő képességeddel is.


5. Hagyj időt magadnak az átállásra is!


Az edzésed előtt és után is fontos, hogy legyen legalább 4-5 perced arra, hogy átállj, a szervezeted tudja, most edzés jön, vagy hogy befejezted, és jöhet a többi tevékenység. Erre szánj legalább 4-5 percet minden edzés előtt és után is. Ha megfogadtad az előző tanácsokat, akkor máris lesz edzés előtt pár perced, hiszen belebújsz az edzőcuccodba, és arrébb is tolod az asztalt vagy a kanapét, kezdődhet a bemelegítés. Az edzés végén pedig a kis levezető nyújtás és utána a tusolás alatt ismét megvan a lehetőség, hogy a tested maga is befejezze a komoly izommunkát, és átálljon a kisebb fizikai erőfeszítésre.


6. Válasz külön a többi tevékenységedtől!


Ez akár a többi pont összefoglalása is lehet, hisz csak akkor tudsz hatékonyan edzeni otthon, ha ezeket betartod. Az ember úgy van összerakva, hogy azokat a dolgokat tanulja meg rutinszerűen, amit rendszeresen csinál, nagyrészt hasonló időközökben, hasonló körülmények között. Így nagyon könnyen el tudod kerülni azokat a csapdákat, amikbe egyébként hamar beleesnél, és nem kényszer lesz az otthoni edzés, amit nagyon könnyű lenne elbliccelni, hanem öröm, a tested és az agyad is már magától fel lesz készülve rá, amikor eljön az ideje.

0 views

+36 20 240 2099

  • Facebook
  • YouTube